56-oji Venecijos bienalė: pasižvalgymai po nacionalinius paviljonus

Šiųmetinės 56-osios Venecijos bienalės pagrindinė paroda, kuruota  Paolo Baratta, pavadinta skambiu pavadinimu – „All The World’s Futures“. Ja siekiema atsipindėti ryškiausias nūdienos politines, ekonomines ir istorines realijas. Šią tematiką bent iš dalies atspindi ir Venecijos bienalėje  pristatatančios 89 pasaulio šalys, kurių didžioji dalis, neišskiriant Lietuvos, pasirinko save reprezentuoti instaliacijos forma. Instaliacijas sudaro įvairios formų variacijos – skulptūrinės kompozicijos, video bei garso instaliacijos, kasdieniai objektai. Išimtis iš taisyklės – menininko Adrian Ghenie tapybos darbus pristačiusi Rumunija. Lietuva lieka už Gardini ir Arsenalo ribų, skirtingai nei kitos pabaltijo šalys. Trumpai apie didžiausią įspūdį palikusias šalis.

Japonija atima amą galinga instaliacija iš dviejų valčių ir begalybės raktų, pervertų raudonais siūlais.

BianaleJapinija1

BianaleJapinija2

BianaleJapinija3

Siūlai susieja raktus ir valtis tarpusavyje. Laivas simbolizuoja žmogaus gyvenimo kelione laiku. Raktas – tai namų ir stabilumo simbolis. Surinkti iš viso pasaulio, šie objektai sukūrė mistišką, pasakišką atmosferą, rausvais šešėliais nudažė baltą ekspozicijos erdvę. Ne veltui Japonija kaip ir Venecija yra vietos, besilaikančios ant vandens. Tiek apie vidinę kompoziciją, tiek eksterjere rodoma plačiaformatė raktų žmogaus delnuose fotografija ir keturi sienoje integruoti ekranai. Juose rodomus trumpametražius filmus vienija klausimas „Kaip tu atėjai į pasaulį?“ ir naivūs, šmaikštus kūdikių atsakymai.

BianaleJapinija0

BianaleJapinija4

BianaleJapinija5

Japonijos kaimynė Pietų Korėja sužavėjo išgrynintomis technologijomis. Lauko ekranuose Žardini sodus stebi baltaplaukė, baltaveidė, baltai apsirengusi korėjietė žydromis akimis. Blakstienos ir antakiai, žinoma, nudažyti baltai, visas merginos pasaulis baltas ir skaidrus, kaip vanduo, kurį ji pakartotiniai geria iš skaidrios stiklinės.

BianaleKoreja1

Įžengus į paviljono vidų galima pailsėti prisėdus ant minkštos dangos ir stebėti merginos veiksmus ekranų apsuptyje. Daugiasluoksnis filmas „The ways of folding space & flying“ nagrinėja žmonijos civilizacijos istoriją ir kuria ateities žmogaus gyvenimo naratyvą. Šis žmogus primena kompiuterinio žaidimo personažą, tai – jauna, gražaus kūno, išraiškingų veido bruožų azijietė mergina, atliekanti griežtą dienos režimą: mieganti lavono poza, atsikelianti ir bėganti estetizuotos formos jūros kiaulytės principo takelyje, puikiai valdanti kompiuterį, protinga, niekada nesikūprinanti, nepažįstanti purvo. Autorių Moon & Joan nuomone, menas išpildo žmogaus troškimus įsivaizduoti, svajoti, mąstyti ir kelti iššūkius.

BianaleKoreja2

Šiaurės šalių paviljoną pirmą kartą pristatė išskirtinai Norvegija, kurią atstovavo JAVgimusi, Osle gyvenanTI menininkė Camille Norment. Architektoniška kompozicija susideda iš šių elementų: langų rėmai su sudužusiais stiklais, šukės, medžiai, mikrofonai.

BianaleNorvegija2

BianaleNorvegija3

Skulptūriškai garso instaliacijai muzika sukurta grojant stikline armonika, XVIII-ojo amžiaus instrumentu. Garsas stimuliuoja ir priverčia žmogų judėti. Erdvė intriguojanti, šviesi, joje norisi pabūti ilgiau. Stiklo šukės atsako į politinį Venecijos bienalės klausimą: garsas gali žmogų pakylėti, tačiau kare jis tampa ginklu žalojančiu tiek kūną tiek psichiką. Anot Camille Norment, nors ir nematomas, garsas kuria ribas. Menininkę domina žmogaus kūno ir architektūros, skulptūros, erdvės, garso, vaizdo santykiai. Muzika naudojama kontroliuoti masėms, nes sukelia paradoksalius efektus, atsiminkime Vudstoką – taika, laisva meilė ir narkotikai. Amerikietiška muzika legaliai Sovietų Sąjungoje neegzistavo.

BianaleNorvegija4

Prancūzija taip pat pristatė instaliaciją su gyvu medžiu. Šis eksponuojamas su visomis šaknimis žemių sluoksnyje, o patalpintas erdvės centre.

BianalePrancuzija1

DSC_0305

Didžioji Britanija pasidalina į tris salas. Škotija ir Velsas pristato savo menininkus Venecijos mieste, o Anglija karaliauja Arsenale. Britanijos menininkė Sarah Lucas pristato „I SCREAM DADDIO“. Erotiškos skulptūros – nuogos moterys padalintos pusiau nuo juosmens žemyn, gulinčios ant buitinių objektų arba baldų, su iš moteriškų organų styrančiomis cigaretėmis.

BianaleAnglija5

BianaleAnglija4

BianaleAnglija6

Vienose erdvėse – moterų galūnės, kitose – abstrakčios skulptūros „Tit Cat“. Pagamintos naudojant formas, gautas iškimšus moteriškas kojines. Abstrakčios iš vienos pusės, iš kitos kelia aiškias falo asociacijas. Sienos išdažytos ryškia garstyčių spalva. Lytis, mirtis ir seksas yra kertinės temos autorės kūryboje. Catherine Millet straipsnyje Pavillions nationaux 2 rašo, kad Sarah Lucas yra verta Auksinio liūto už meninę saviraiškos laisvę. Kojų muliažai įrodo, kad galime rūkyti per visas kūno ertmes. Nėra nieko politiškesnio už lytį (Art Press 424, p.17). Pozityvių atsiliepimų sulaukusi Anglija pasirodė paprasčiausiai vulgari, vietoj šmaikštaus efekto sukėlė nuobodulį. Iš pozityvios pusės ryškiaspalves, chromuotas falo formos skulptūras pastatyčiau kiekviename Akropolyje.

BianaleAnglija1

Nuotraukos: Greta Bernotaitė.

Komentarai